Přiměřená rychlost

17. února 2017 v 16:39 | Franko
Přiměřená rychlost jízdy.




O rychlosti jízdy přiměřené na vzdálenost účinného dosvitu světel vozidel ,jsem napsal článek již před lety.
Ale okolností na které je nutno brát zřetel a přizpůsobit jim rychlost jízdy je daleko více.

Zákon o silničním provozu v prvním odstavci § 18 stanovuje pro rychlost jízdy:

Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.

Ale co znamenají ty jiné okolnosti, které mohu předvídat ,nebo které dokonce před sebou vidím (na vzdálenost na kterou mám rozhled) ?
O těch které mohu předvídat, jsem napsal rovněž článek již před lety (konkrétně v roce 2011). Můžete se tam podívat.
Ty které před sebou při jízdě můžete právě vidět, se vám některé pokusím popsat, včetně důvodu snížení rychlosti na rychlost přiměřenou, nebo dokonce zastavení vašeho vozidla z důvodu bezpečnosti vaší i bezpečnosti ostatních účastníků silničního provozu v daném úseku a v daném čase. Pokud jste četli můj nedávný článek, připomínám ,že se jedná o vyhodnocení aktuální, dané dopravní situace, které jste účastníkem.

Takže pokud před sebou uvidím, že na vozovce jsou výmoly logicky zpomalím a pokud to jde tak se jim vyhýbám v pomalé rychlosti.



Pokud před sebou uvidím "tornádo" (to asi ale přeháním, že ?), rovněž zpomalím na přiměřenou rychlost ,nebo zastavím, nebo se rovnou otočím a snažím se rychle odjet co nejdál.



To jsou však extrémy, kdy dostanu již podvědomě obavy ,nebo strach. Stejně jako když bude mokro, sníh, ledovka, mlha apod. tak 90 mimo obec a 130 na dálnici prostě nepojedu, protože to bude jednoznačně nepřiměřené a já chci být a budu opatrný.

Ale co když uvidím před sebou kolonu pomalu jedoucích vozidel ? I teď bych měl zpozornět a současně zpomalit. Je to tzv. jízda na vyjasnění. I o tom jsem minule psal, podívejte se.
Logicky, pokud jede pomalu více vozidel za sebou, musí k tomu mít jejich řidiči nějaký důvod. Já jsem ještě daleko a tedy nevím jaký. Proto pomalu přijedu blíž přiměřenou rychlostí a přesvědčím se o co jde. Nezačnu přece bezhlavě tuto pomaleji jedoucí kolonu předjíždět !

A co když uvidím před sebou stojící, nebo pomalu jedoucí jen jedno větší nákladní vozidlo. Silnice je přímá, ale nikoliv příliš široká. Opět zpomalím, nebudu přece předjíždět zúženým profilem rychlostí kterou jsem doposud jel, třeba 90 km/h. Zde platí zásada dodržení bezpečného bočního odstupu od tohoto vozidla při míjení. Bezpečného především pro mne. Ale současně i pro toho kterého předjíždím.

Tento bezpečný boční odstup závisí na rychlosti mé jízdy kterou se s vozidlem míjím ,při jeho předjíždění. To mnoho řidičů bohužel neví ,anebo to ignorují.

Nutnost dostatečného bočního odstupu vozidel při vzájemném míjení, je potřebná proto, protože žádné vozidlo (kromě kolejového),při přímé jízdě nejede po absolutní přímce! Pozor !

Boční výchylky vozidla při jízdě jsou způsobovány nerovností vozovky, vlivem směrových odchylek pneumatik, vůlemi v mechanismu řízení, ale i řidičem který provádí s volantem korekce směru jízdy, vlivem bočního větru, sklonu vozovky a ještě dalšími možnými okolnostmi.

Znalecké zdroje uvádí tento minimální ,bezpečný boční odstup v cm - yS = 60 + 1,1 V. Přičemž V je zvolená přiměřená rychlost jízda vozidla při míjení v km/h.

Tedy např. při rychlosti 15 km/h by měl být boční odstup min. 77 cm !
30 km/h………………………….............93 cm
50 km/h..............………………..........….1,15 m

Co vy na to vážení !!! Učil vás to někdo v autoškole, věděli jste to ?



Tento řidič ve stříbrném vozidle, to mimo jiné určitě nevěděl.

A jen tak na konec ještě něco navíc:
Při míjení se v protisměru jedoucího vozidla se celkový bezpečný boční odstup dle rychlostí jízdy pro každé vozidlo, navzájem sčítá !!
Tedy při stejné rychlosti, proti sobě jedoucích vozidel je dvojnásobný !

Ale vraťme se k pojmu přiměřená rychlost jízdy:

Jen přiměřená rychlost mi zaručuje bezpečnost. Pamatuj že, přiměřená rychlost se pohybuje pod povoleným maximem rychlosti.

Za chybné vyhodnocení dané dopravní situace a všech ostatních okolností v dané době, bude odpovědnost vždy a pouze na mně. Na mém vyhodnocení, úvaze ,odhadu a opatrnosti.
 

10 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Veronika Veronika | Web | 18. února 2017 v 8:41 | Reagovat

Tohle dám přečíst tomu svýmu borcovi!!!!!

2 Franko Franko | 18. února 2017 v 14:59 | Reagovat

[1]: Pokud je to borec,tak by to měl znát !

3 Filip Filip | E-mail | 30. srpna 2017 v 2:43 | Reagovat

Není to tak dávno, co se používal vzorec ys = 50 + V, což bylo, samozřejmě, značně nedostatečné.

I ys = 60 + (1.1xV) je jen a pouze odstup minimální, často však in praxis neproveditelný - máme-li vozovku o šířce 3.0 m, jakou rychlostí může jet autobus o šířce 2.65 m, když musí dodržet z každé strany nejméně 66.6 m, aby mohl jet 10 kmph? Velmi mírnou.

A co když se v ní přece něco stane?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama