Bezpečný boční odstup.

1. února 2011 v 13:47 | Franko
Bezpečný boční odstup.

O bezpečném podélném odstupu jsme si již něco řekli,ale co je bezpečný boční odstup. Často slyšíme o tragických následcích dopravních nehod,kdy vozidlo srazilo chodce jdoucího při okraji vozovky,nebo cyklistu jedoucího před ním. Příčinou je velmi často nedodržení bezpečného bočního odstupu při jízdě v daných případech.
I při předjíždění vozidel,nebo objíždění stojících vozidel nebo jiné pevné překážky a vzájemné míjení protijedoucích vozidel se vyžaduje dodržování bezpečného bočního odstupu mezi nimi.
1

Žádné vozidlo, kromě kolejového se nepohybuje ani při přímé jízdě v přímém směru po přímce.Jede se směrovými  výchylkami způsobenými nerovností vozovky,vůlemi v řídícím mechanismu vozidla,působením bočního větru,vlivem řidiče a jeho korekcemi směru apod. Proto je nutný uvedený bezpečný odstup,při jízdě.

Objíždění chodce jdoucího při okraji vozovky.
2

Chodec jde stejným směrem jako je naše jízdy. Nemusí o nás vědět. Jeho počínání není legální. Zvolme opatrnější jízdu s bočním odstupem cca 1,5 m a více.
Pozor na případná protijedoucí vozidla,v danou dobu (viz dále odstup protijedoucích vozidel) !

3



Chodec jde ve směru proti nám. Vidí nás. Jeho počínání je legální. Zvolme jízdu s bočním odstupem cca 1,2 m a více.
Takový odstup by měl v obou případech zaručit i při vybočení,nebo ukročení chodce do vaší jízdní dráhy,jeho bezpečné minutí.

Předjíždění jedoucího cyklisty.

4
Minimální bezpečný boční odstup vozidla od cyklisty,zvolme při jízdě po rovině a dobrém povrchu vozovky při předjíždění - 1,5 m.

Při jízdě ve stoupání silnice,nebo po nerovném povrchu vozovky, zvolme minimální bezpečný boční odstup - 2 m.



Předjíždění vozidla.
5

Praxe ukazuje, že pro určení dostatečného bočního odstupu lze v praxi použít zásadu, že mezi předjíždějícím a předjížděným vozidlem by mělo být 50 cm + rychlost jízdy předjíždějícího vozidla v centimetrech. Například při předjíždění v 70 km/h je žádoucí dodržet odstup alespoň 120cm tzn. / 50cm+70cm /.
Uvedený doporučený odstup by měl zkušený řidič alespoň přibližně odhadnout. Méně zkušený řidič raději volí odstup větší.
Pokud vzhledem k dané šířce vozovky nelze bezpečný odstup zvolit,nelze bezpečně předjíždět !

Míjení protijedoucích vozidel.
6

7
Uvedené boční odstupy protijedoucích vozidel se sčítají pro celkový boční odstup vozidel od sebe !

Cyklista objíždí stojící vozidlo.
8


Vzhledem k možnosti nenadálého otevření dveří vozidla,je doporučený bezpečný boční odstup cyklisty od vozidla minimálně 1,2 m (tzv.dveřní zóna).


                                                                                Jak je patrné,je to opět o odhadu řidiče ! To je potřeba si stále uvědomovat.


 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 hry-online-zdarma-superhry hry-online-zdarma-superhry | Web | 1. července 2011 v 2:19 | Reagovat

Chceš vyhrát Minibike, R/C model Ferrari, originální hru COD:Black Ops nebo MP4 přehrávač ? Koukni se na http://raketka.cz/soutez-c.-1 a zůčastni se letní soutěže raketka.cz

2 Tomáš Tomáš | E-mail | 3. června 2015 v 19:27 | Reagovat

Vážený pane znalčce, prostím o zdůvodnění kolizní situacek. Jaká má být bezpečená zvdálensot předjíždění cyklisty a brluslažky po stezce? Otec způsobil nehodu a byl shledán viným tím že jeho boční odstup byl cca 50 cm. U poškozené byla přibližně stejné rychlosti otec jel 29 km/h poškozená 18-25km/h.

V druhé nehodě předjížděl v rychlostí 29km/h vo rozmezí 29-31 km/h a obžalovaná 13-15km/h bylo připustěno o nižší 10km/h podle programu.

Prosím o osvětlení událostí.

3 Franko Franko | 22. ledna 2017 v 17:06 | Reagovat

Omlouvám se za pozdní odpověď, způsobenou technickou chybou správce portálu.
Na vaše otázky jsem sepsal článek, publikovaný v lednu 2017 pod názvem „Stezka pro chodce a cyklisty“, kde by jste měl nalézt odpověď na vaše obě otázky.
Pokud budete potřebovat další vysvětlení, napište na uvedený e-mail.

Znalec Ing.František Kouřil

4 Smithe773 Smithe773 | E-mail | Web | 1. srpna 2017 v 10:13 | Reagovat

I like this post, enjoyed this one regards for posting. He removes the greatest ornament of friendship, who takes away from it respect. by Cicero. eakeedefcedkbfkg

5 Pharmf158 Pharmf158 | E-mail | Web | 2. srpna 2017 v 0:18 | Reagovat

Hello!<a href="http://via3indian.com/#1.html">viagra india generic</a>

6 Pharmg993 Pharmg993 | E-mail | Web | 2. srpna 2017 v 0:19 | Reagovat

Hello!

7 Filip Filip | 17. dubna 2018 v 15:17 | Reagovat

[2]: Především by k takové kolisi vůbec nemělo dojít: bruslař je chodec a chodec je, mimo chodník, povinen se pohybovat po levé krajnici, a kde levá krajnice není, nebo je neschůdná, při levém okraji vozovky (až na extrémní situace). Pakliže to dodrží, protivné vozidlo vidí, vidí, zda-libo něm řidič ví, či-li nic, a tomu se přizpůsobí.

Z právního hlediska (povinnost vyplývající z mezinárodního silničního práva) nesmí žádný řidič ohrozit chodce. Tomu lze, in praxis, zabránit pouze tak, že se, s chodcem, vzájemně vidíme. Pokud jde chodec stejným směrem, jako jeden vozidlo mou řízené, musím, buďto, objet chodce s takovým bočním odstupem, abych střet provozů zcela vyloučil, nebo chodce "donutit" k očnímu kontaktu - zvonkem, klaksonem, nebo i povoznickým "Hop, hop!". Když tento kontakt nemám, objíždět logicky nesmím - nebyl bych s to zajistit splnění zákonné povinnosti neohrozit chodce.

Otec byl shledán vinným zcela právem. Porušení, nebo nesplnění, zákonné povinnosti je věc jedna, ale příčina vzniku nehodového děje je věc druhá.

Obecně smí řidič řídit vozidlo jen a pouze takovou rychlostí, aby byl s to zastavit na vzdálenost, na jakou má rozhled, a přizpůsobit rychlost a způsob jízdy všem okolnostem, které jsou mi známy, a které může důvodně předpokládat.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama