Aquaplaning

2. února 2011 v 12:38 | Franko
Aquaplaning (Akvaplanink).

1

Aquaplaning je ztráta přilnavosti pneumatiky k vozovce vlivem vrstvy vody, která se dostala mezi povrch pneumatiky a vozovku. Mezi vozovkou a pneumatikou vznikne vodní klín, takže pneumatiky nepřiléhají k vozovce a po vrstvě vody začnou klouzat.  Tato situace nastává v okamžiku, kdy drážky dezénu nejsou schopné odvádět dostatečně rychle přebytečné množství vody. Aquaplaning může vzniknout při přímé jízdě v nájezdu do louže, do vyjetých kolejí, při brzdění, ale také na vodě v zatáčce. Během vzniku aquaplaningu je vozidlo zcela neřiditelné a chová se jako na ledě, proto je tato ztráta přilnavosti velmi nebezpečná. Dochází k němu zcela nečekaně a bez varování. Se zvyšující se rychlostí se zmenšuje prostor v drážkách našich pneumatik, které potom nejsou schopny odvádět vodu. Kontaktní plocha mezi pneumatikou a vozovkou se zmenší natolik, že kola nejsou schopna přenést dostatečné podélné (brzdné) ani boční (vodicí) síly, hrozí nebezpečí smyku.

Co ovlivňuje vznik aquaplaningu ?
2

Rychlost ….. se zvyšující se rychlostí se zmenšuje prostor v drážkách pneumatik, které tak nejsou schopny odvádět vodu. Pneumatiky s hloubkou dezénu 8 mm, při rychlosti 110 km/h odvedou stejný objem vody jako pneumatiky s minimálním vzorkem 1,6 mm při rychlosti 70 km/h.
Výška vodní vrstvy
Pneumatiky....tvar kontaktní plochy,vzorek dezénu pneumatiky,objem drážek,odvod vody

Jak si při aquaplaningu poradit?
Pokud se do této situace dostanete, držte pevně volant a vyšlápněte spojkový pedál. Zachovejte chladnou hlavu. Nezmatkujte, nebrzděte ani nepřidávejte plyn a vyčkejte, až pneumatiky znovu získají kontakt s vozovkou.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama