Jedeme dál...

22. září 2008 v 13:14 | Franko
Jedeme dál...
Jak jsem slíbil v předchozím článku,pokusím se srozumitelně vysvětlit některé pojmy,které by měl motorista pochopit,znát a umět vysvětlit.Především sám sobě a pak také v případě ,že se dostane do ošemetné situace jako účastník dopravní nehody i jiným,kteří zjišťují příčinu této nehody a stanovují podíl zavinění jednotlivých účastníků.
Řidič je při jízdě,ve svém počínání a rozhodování co a jak,většinou odkázán sám na sebe (pokud ovšem nemá zdatného spolujezdce,na kterého se může s jistotou spolehnout a právě na tu jistotu bych většinou nesázel).Musí tedy spoléhat na své znalosti,vědomosti a zkušenosti.Čím více má řidič tyto přívlastky větší a hlubší,tím má větší jistotu při řízení vozidla ,při řešení dopravních situací a tím je i ohleduplnější k ostatním účastníkům silničního provozu a paradoxně i sám k sobě.Zažívá při jízdě méně stresu je méně unaven a má větší výdrž.Jízdu si prožívá,jeho spolujezdci netrnou a netrpí.Dokáže předvídat a krizovým situacím se vyhýbat.
Pokud tedy jízda probíhá bez problémů s ovládáním vozidla na vozovce,bez nutnosti reagovat na neobvyklé,nečekané okolnosti ,které se vyskytnou v okolí jedoucího vozidla a které by mohly ovlivnit plynulost,nebo bezpečnost jízdy řidiče,nebo jiného účastníka silničního provozu,lze hovořit o situaci dopravně způsobilé.
Okolnosti uvedené v předchozím odstavci mohou být jednak okolnosti ovlivňující jízdu řidiče s předmětným vozidlem.To jest vznik technické závady na vozidle (poškození pneumatiky,porucha řízení nebo brzd,rozbití skla čelního výhledového okna nebo jiného okna a pod.)
Dále okolnosti vyplývající z povětrnostní situace.To jest povětšině stav vozovky a ovzduší - déšť,sněžení,námraza,mlha,tma,vítr.Ale i sesunutí vozovky,nebo její zavalení,zatopení vozovky ,proboření mostu přes řeku a pod.
Charakter komunikace.Povrch vozovky a jeho technický stav.Stoupání nebo klesání vozovky.Příčné klopení vozovky.Zatáčka.Dopravní značení na vozovce.
Stav řidiče předmětného vozidla.To jest stav zdravotní,fyzický i duševní.Tento může být ovlivněn náhlou nevolností,únavou,mikrospánkem a pod.
Změnou dopravní situace před vozidlem a v jeho okolí.Vznik pevné nebo pohybující se překážky před vozidlem.Vozidlo,chodec,cyklista,přebíhající zvíře,ležící nebo padající větev či strom a pod.Dále např.světelný signál,zvukový signál nebo hluk.
Na uvedené okolnosti řidič po jejich vjemu,většinou reaguje a koriguje jízdu svého vozidla.Vybočuje,zpomaluje nebo zastavuje.Mnohé z uvedených okolnosti totiž mohou dopravní situaci změnit na situaci dopravně nezpůsobilou a to trvale nebo dočasně.
Pokud řidič při jízdě nepřekročil předepsanou rychlost ani rychlost přiměřenou daným okolnostem (rozhledu,stavu povrchu vozovky-její adhezním schopnostem v danou dobu a svým schopnostem) ,dodržel bezpečný podélný a boční odstup od jiných účastníků silničního provozu a i jinak správně vyhodnotil dopravní situaci ve které se nachází a své vozidlo měl v řádném technickém stavu a takto se chovají i ostatní účastníci silničního provozu kolem něj, lze hovořit o situaci dopravně způsobilé.
Pokud on sám ,nebo jiný účastník poruší některé z uvedených okolností,nebo povinností,může nastat situace hrozící kolizí-situace kolizní.Tuto situaci musí zúčastnění řešit a pokusit se ji odvrátit.
Je otázkou ,zda mají technické předpoklady tuto situaci odvrátit,či nikoliv.Pokud ne dojde ke kolizi-střetu.
Zda za situace když nijak neporušili obecné předpisy ,účastníci měli nebo neměli dostatek času a prostoru na kolizní situaci reagovat a za daných okolností nehodě zabránit,je pak často úkolem pro znalce.
3

Na uvedeném ilustračním snímku vidíte provoz na dálnici.Schválně ,myslíte si ,že při úvaze jízdy těchto vozidel na otevřeném úseku dálnice,bez omezení rychlosti 130 km/h jiným dopravním značením,mají tyto vozidla dle vašeho odhadu bezpečný podélný odstup při jízdě?
O tom si povíme příště.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama